Marjolijn Baptist

Sexxxual revolution
Korte documentaire

Sexxxual revolution is een experimentele documentaire van documentairemaker en beeldend kunstenaar Marjolijn Baptist.

Porno speelt zich vandaag de dag vooral op het internet af. De meeste mensen hebben er overal ongelimiteerd toegang toe. Er is in de tijdspanne van een paar decennia veel aan seksuele vrijheid gewonnen, of lijkt dat maar zo? Er wordt nog steeds een bepaald beeld geschetst van vrouwen en mannen. Is de pornoindustrie anno nu het resultaat van die ferm bevochten seksuele vrijheden in de jaren zestig? Of is het juist een relaps naar achterhaalde denkbeelden en machtsverhoudingen, en kunnen door de komst van het internet deze ideeën moeiteloos verspreid worden?

Heeft het huidige consumentengedrag van generatie “smartphone” nog wel iets te maken met seksuele vrijheid? En misschien wel de meest cruciale vraag: wat doet het ongelimiteerd toegang hebben tot een uitgebreid porno-scala met de beleving van liefde, intimiteit en seksualiteit van generatie “smartphone”.

Sexxxual revolution schetst naast het onderwerp porno een intiem beeld over hoe de huidige generatie met seksualiteit, liefde en intimiteit omgaat. De personages uit de film hebben elk hun eigen visie en delen ervaringen met de kijker.

De stijl van maker Marjolijn Baptist kenmerkt zich binnen het documentair genre door gebruik van ruw beeldmateriaal, persoonlijke en gedetailleerde beelden van de personages en de afwezigheid van censuur. Sexxxual revolution heeft een autonoom en experimenteel karakter wat tot de verbeelding spreekt, zonder haar documentaire kracht te verliezen.

Tijdsduur:  23 minuten
Camera: Loes Korten
Geluid: Ton Cox
Credits: David Gomez van Hearen
Douglas Robson

Over Marjolijn

De academische achtergrond van maker Marjolijn Baptist is gesplitst in twee en een half jaar beeldende kunst en anderhalf jaar film. Deze mengeling is ook te proeven in haar films en je zou hierbij kunnen spreken van experimentele documentaire films. Marjolijn schuwt er als maker niet van gebruik te maken van een ruwe stijl van film maken. Dit kan zich uiten in zowel korrelig als handheld beeld, maar ook het experiment aangaan met found footage of eigen geënsceneerd beeld. Echter ook in haar vraagstelling worden er geen doekjes om gewonden en er wordt nergens gecensureerd.

Kenmerkend binnen haar films is dat er gebruik wordt gemaakt van veel zwart-wit beeld en rode teksten, dit zou je kunnen interpreteren als activisme, maar dat hoeft niet.

Contact

E: marjolijnbaptist@gmail.com